بیانیه وزارت امور خارجه در پی شهادت آیت الله رئیسی، وزیر امور خارجه و هیئت همراه حسن روحانی: صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد تسلیت الهام علی‌اف به مقام معظم رهبری برای شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه پیام تسلیت رئیس اقلیم کردستان عراق برای شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه واکنش‌ مراجع تقلید به شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه پیش‌بینی قانون اساسی برای شرایط فقدان رئیس جمهور غروب خادم‌الرضا (ع) در شب طلوع خورشید هشتم  عراقچی: در شوک خبر شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه هستم + فیلم پلیس فتا در مورد رصد فضای مجازی و برخورد با شایعات مرتبط با شهادت رئیس جمهوری بیانیه داد سرپرست وزارت امور خارجه چگونه انتخاب می‌شود؟ طحان نظیف: در صورت فقدان رئیس جمهور مراتب قانونی طی خواهد شد + فیلم ویدئو| امروز نوبت کشیک خدمتی شهید رئیس‌جمهور در حرم امام رضا (ع) بود رئیس جمعیت هلال احمر: اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهدای تبریز است + ویدئو در پی شهادت رئیس جمهور ایران، پاکستان عزای عمومی اعلام کرد فردا (۱ خرداد ماه) جلسه علنی مجلس تشکیل نمی‌شود اسامی شهدای خلبان و فنی هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه اعلام شد + عکس جنبش حماس درگذشت رئیس جمهور و وزیر خارجه را تسلیت گفت مخبر در صورت موافقت رهبری وظایف رئیس‌جمهور را انجام می‌دهد جلسه فوق‌العاده هیئت دولت در پی شهادت رییس جمهور + بیانیه واکنش‌های جهانی به شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه
سرخط خبرها

آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد | اسرائیل تشکر کرد + فیلم و جزئیات (۱۸ آذر ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۹۹۰۸۵
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۴
آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد | اسرائیل تشکر کرد + فیلم و جزئیات (۱۸ آذر ۱۴۰۲)
آمریکا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس فوری در غزه را برای دومین بار، وتو کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، در نشست عصر جمعه به وقت محلی شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادهای امارات متحده عربی به رای گذاشته شد که از از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رای موافق، یک عضو  یعنی ایالات متحده آمریکا رای مخالف و یک عضو یعنی انگلیس، دیگر عضو این شورای رای ممتنع دادند. 

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت سازمان ملل به حداقل ۹ رای بدون مخالفت ( وتوی) ۵ عضو دائم این شورا یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین دارد که قطعنامه پیشنهادی امارات با مخالفت و وتوی آمریکا مواجه شد.

آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد (۱۸ آذر ۱۴۰۲)

آمریکا در نشست شورای امنیت: از آتش‌بس حمایت نمی‌کنیم

رابرت وود دیپلمات آمریکایی که بجای لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست شرکت کرده بود، به صراحت با آتش بس فوری در غزه مخالفت کرد و گفت: «ایالات متحده قویا از یک صلح پایدار حمایت می‌کند، که در آن هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند، اما از درخواست برای آتش بس فوری حمایت نمی‌کنیم. این فقط بذر جنگ بعدی را می‌کارد، زیرا حماس تمایلی به برقراری صلح پایدار ندارد.»/ فارس

امنیت و صلح جهانی برای آمریکا اهمیت ندارد | ناکامی دهمین تلاش سازمان ملل در تاریخ تاسیس خود

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه در پی جنگ اسرائیل، نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده بود. این اولین باری بود که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام داد.

ماده ۹۹ منشور سازمان ملل  که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»

 این ماده به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد وقتی احساس کند «امنیت و صلح جهانی» به خطر افتاده است، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری فرا می‌خواند و از آنها می‌خواهد اقدامی فوری در این باره اتخاذ کنند. 

در پی این نامه، از صبح جمعه به وقت محلی نشست شورای امنیت درباره وضعیت غزه با حضور گوترش برگزار شد و کشورهای مختلف نظر خود را بیان کردند اما آمریکا، یکی از ۵ عضو دائم شورای امنیت که تا شب قبل از برگزاری نشست، سفیرش از اظهار نظر صریح درباره اقدام دبیرکل سازمان ملل خودداری کرده بود، در نشست امروز به صراحت اعلام کرد که با قطعنامه پیشنهادی آتش بس فوری در غزه مخالف است.

امارات متحده عربی پیش نویس قطعنامه کوتاهی را به شورا ارائه داده بود که خواستار «آتش بس فوری بشردوستانه» بود و از حمایت کشورهای عربی و اسلامی برخوردار بود. قطعنامه پیشنهادی که به تصویب شورای امنیت نرسید، با ابراز نگرانی شدید از وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه و رنج مردم غیرنظامی فلسطین، تاکید می کرد که جمعیت غیرنظامی فلسطین و اسرائیل باید بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه محافظت شوند.

قطعنامه پیشنهادی همچنین تاکید داشت که همه طرف ها باید به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه، به ویژه در مورد حمایت از غیرنظامیان عمل کنند.

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه «گروگان ها» و نیز تضمین دسترسی بشردوستانه به غزه بود و از  دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده بود گزارش فوری و مستمر در مورد وضعیت اجرای این قطعنامه به شورا ارائه دهد.

دبیرکل سازمان ملل در نامه خود به شورای امنیت بر اساس ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد آورده بود : «فروپاشی کامل نظم عمومی» در نوار غزه ارسال کمک‌های بسردوستانه حتی به صورت محدود را «غیرممکن» خواهد کرد.

گوترش تاکید کرده بود: وضعیت غزه ممکن است صلح و امنیت بین المللی را تهدید کند و جامعه بین المللی باید از نفوذ خود برای پایان دادن به بحران استفاده کند.

دبیرکل  سازمان ملل در این نامه  از اعضای شورای امنیت خواسته بود  که برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی فشار بیاورند و خواستار اعلام آتش بس بشردوستانه شده است.گوترش گفته بود: «هیچ حفاظت موثری از غیرنظامیان در غزه وجود ندارد. هیچ‌جا در غزه امن نیست. جامعه بین‌المللی مسئولیت دارد از همه نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها و پایان دادن به بحران استفاده کند.»

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده بود: «اوضاع در غزه رو به وخامت گذاشته و در حال تبدیل شدن به فاجعه‌ای با تبعات برگشت‌ ناپذیر برای فلسطینی‌ها و در کل برای صلح و امنیت در منطقه است.»/ ایرنا

فرانسه: شورای امنیت یک بار دیگر شکست خورد

نیکلاس دی ریوری، نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه گفت که «بار دیگر این شورا شکست خورده است.»

این دیپلمات فرانسه گفت: «فرانسه به شدت درباره تراژدی انسانی که در حال وقوع در غزه است نگرن است و به همین دلیل است که فرانسه به این قطعنامه رأی مثبت داد.»

نماینده فرانسه گفت: «این شورا به دلیل عدم اتحاد و به دلیل نشان ندادن تعهد راستین به مذاکرات شکست خورده است.»/ مهر

روسیه: دیپلماسی آمریکا باز هم زمین سوخته بر جای گذاشت

دیمیتری پولیانسکی معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره غزه گفت که انفعال این شورا باعث ویرانی‌های گسترده در غزه و فاجعه انسانی شده است. 

پولیانسکی تصریح کرد: «یکبار دیگر دیپلماسی آمریکا در حال به جا گذاشتن زمین سوخته و ویرانی است.»

این دیپلمات روسیه همچنین گفت: «همکاران، اگر یک بار دیگر مانع آتش‌بس فوری شوید این را چطور برای مردمتان توضیح خواهید داد؟»/ مهر

 تشکر اسرائیل از آمریکا بابت وتوی قطعنامه آتش‌بس در غزه

بعد از اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه شورای امنیت، نماینده اسرائیل در سازمان ملل از دولت جو بایدن تشکر کرد. 

گیلاد عردان، نماینده اسرائیل قطعنامه‌ای را که خواستار آتش‌بس در غزه بود «تحریف‌شده» توصیف کرد. 

گیلاد عردان مدعی شد که آتش‌بس تنها زمانی ممکن خواهد بود که همه اسرا در غزه آزاد شوند و حماس نابود شود./ جماران

نماینده چین: برای آمریکا متاسفیم

نماینده چین در شورای امنیت گفت: ما متاسفیم که ایالات متحده از وتوی خود علیه قطعنامه‌ای که خواستار آتش بس در غزه با وجود ادامه کشتار در آنجاست، استفاده کرد./ مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->